075 - 20 23 182

 

Vitaliteit

kort bewegen is ook gezond..

Naar het schijnt kan vaker kort bewegen net zo effectief zijn als een volledige workout.

Onderzoekers van de Oregon State University stellen dat bewegen in kleine beetjes net zo effectief is als een complete workout in de sportschool. Als je dat dan maar wel 30 minuten per dag doet. 

Het onderzoek is gedaan onder c.a. 6000 Amerikaanse volwassen mensen. Activiteiten die 2 minuten duren kunnen al bijdragen aan je gezondheid, het kan hoge bloeddruk en verhoogde cholesterol voorkomen. "Het lijkt erop dat een actieve leefstijl net zo gezond is als een sportieve leefstijl. Regelmatig sporten is daarbij wel van belang"volgens onderzoeker Paul Loprinzi. "Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat het verstandig is om mensen de keuze te geven om te bewegen op de werkplek'. Lopend telefoneren is draagt al bij aan een betere vitaliteit".

Bron van dit artikel:vitaliteitfabriek

In de groep van deelnemers aan het onderzoek die een actieve leefstijl erop na hielden, trap in plaats van lift, haalde 43 procent de doelstelling om de vereiste 30 minuten per dag te bewegen. Daarentegen haalde maar 10% van de deelnemers die regelmatig sporten, 1 a 2x per week, diezelfde richtlijn. Door bewegen in je dagelijkse routine op te nemen is het dus makkelijker om aan de 30 minuten beweging te komen.

Excuses zoals te weinig tijd om niet voldoende te bewegen bij een actieve leefstijl gaan dus eigenlijk niet op. Door meer natuurlijk te gaan bewegen en de beweeg momenten per dag uit te breiden in je dagelijkse bezigheden werk je al aan je vitaliteit en gezondheid. 

We hebben het hier niet over afvallen of sportieve prestaties verhogen. Maar over meer bewegen op een dag. En zeker als je zittend werk doet is bewustwording daarvan best aantrekkelijk toch? Zeker als je je beter gaat voelen. 

Beweging kan je stimuleren op diverse manieren, ook als je lichamelijk ongemakken hebt. Lang zitten kan ook dynamisch!